Orlen zgodnie ze swoją strategią wodorową w ciągu najbliższych lat chce przeznaczyć 7,4 mld zł na inwestycje w rozwój technologii wodorowych opartych o odnawialne źródła energii i technologię przetwarzania odpadów komunalnych do wodoru.
Teraz koncern kupił od Pesy Bydgoszcz prototypową lokomotywę, która jest pierwszym w Polsce pojazdem szynowym wykorzystującym napęd wodorowy. Pojazd w czerwcu otrzymał homologację Urzędu Transportu Kolejowego.
W ramach prób eksploatacyjnych testowanej wciąż lokomotywy odbył się właśnie pierwszy przejazd na trasie Gdynia – Hel.
Orlen swoją wodorową strategię realizuje w czterech kluczowych obszarach: mobilność, rafineria i petrochemia, badania i rozwój oraz przemysł i energetyka. W efekcie, do końca tej dekady ma powstać 10 hubów wodorowych i sieć ponad 100 stacji tankowania wodoru w Polsce, Czechach i na Słowacji.
Pierwszy hub wodorowy koncern uruchomił już w 2021 roku w Trzebini. Z kolei w Krakowie działa już pierwsza stacja tankowania wodoru z przeznaczeniem dla autobusów komunikacji miejskiej. Ogólnodostępne stacje wodorowe Orlenu działają już też w Niemczech i w Czechach, wkrótce takie obiekty zostaną uruchomione w Katowicach i Poznaniu. Kolejne stacje wodorowe Orlenu w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie zostaną oddane do użytku do połowy 2025 r.