Piotr Koj

Blog

Opisywać czy kreować?

6 sierpnia 2013
Możliwość komentowania Opisywać czy kreować? została wyłączona

Lokalny tygodnik zamiast opisywać rzeczywistość, woli ją kreować. Ma też swoje fobie: słupki, strefę płatnego parkowania, no i logo. Odnośnie tego ostatniego posuwa się niejednokrotnie do kłamstwa czy manipulacji, choćby zadając w sondzie pytanie: czy Bytom potrzebuje logo? Oczywiście zapowiadając ją, przeprowadził instruktaż. Czytamy w nim: W tym tygodniu wracamy do sprawy, która rozpala państwa emocje, a więc do logo. Nie wiem, jak redakcja mierzy stopień rozpalenia emocji, bo ja tych emocji nie czuję. I wracamy do instruktażu: wielu czytelników zadzwoniło do naszej redakcji, domagając się całkowitej rezygnacji z logo. Jak zawsze nie wiemy, ilu to jest zdaniem autorów “wielu”…  Dalej redaktorzy cytują “anonimową bytomiankę”: Po co nam jakieś wymyślane logo? Czy my jesteśmy jakimś miasteczkiem z paroletnią tradycją, żeby wymyślać jakieś sztuczne symbole? Po tygodniu można odtrąbić sukces! Negatywnie na pytanie (czy Bytom potrzebuje logo?) odpowiedziało przeszło 85% uczestników sondy (z jak zawsze tajemniczej liczby niekoniecznie bytomian), tylko 15 proc. internautów było zdania, że logo jest Bytomiowi potrzebne. No i oczywiście jak zawsze dobrany komentarz internauty: Takie miasto jak Bytom, o niemal 760-letniej historii, nie powinno sobie fundować logo, bo to niepoważnie. Lekceważenie przez prezydenta-prawnika prawa, czego dowodem jest niewykonywanie uchwał Rady Miejskiej: nr XLIV/596/09 z 25 marca 2009 r. oraz XLII/561/09  z dnia 28 stycznia 2009 r., jakoś przechodzi bez echa… Dziwne, prawda?

Dowiedziałem się też z lokalnego tygodnika, iż to ja sprowadziłem do Bytomia logo… Krótką pamięć mają “dziennikarze”. To oczywiście nieprawda. Zanim zostałem prezydentem, Bytom miał logo i bardzo dobrze… Miał je podobnie jak Poznań, Gdańsk, Wrocław, Kraków, Warszawa, Katowice i dziesiątki innych miast. Tamto logo nie zostało zmienione dlatego, że wprowadziła je nie ta władza, że się nie podobało, nie nadawało itd. itp… Zostało zmienione, ponieważ podczas przygotowania strategii promocji przeprowadzono rzetelne badania, które wykazały, że jest ono nierozpoznawalne przez odbiorców. Badania, jak i cały dokument, są dostępne dla każdego. Nie emocje kierowały tą decyzją, tylko chłodna marketingowa analiza. Taka sama, która nakazuje wielu miastom używać obu znaków. Bo herb, zwłaszcza wiekowy, to wielka wartość. A logo jest również potrzebne, choćby po to, żeby herbem nie reklamować byle czego.

zobacz archiwum wiadomości »

Dodawanie odpowiedzi wyłączone.