Piotr Koj

Blog

Oscarowa cenzura

9 września 2020
Możliwość komentowania Oscarowa cenzura została wyłączona

Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej, organizacja, która zajmuje się przyznawaniem najważniejszych nagród filmowych Oscarów, opublikowała właśnie listę wytycznych, które będzie musiała spełnić produkcja, aby w ogóle ubiegać się o możliwość otrzymania statuetki w kategorii “najlepszy film”.

Nie ma tam jednak kryteriów artystycznych, które inpirowałyby twórców do oryginalności scenariusza, nowych walorów wizualnych, ciekawych montaży, czy też akości gry aktorów. Akademia postanowiła wymagać od producentów i reżysera, aby spełnił dwa z czterech standardów, które pogrupowano w kategorie reprezentacji mniejszości w filmie, obecności tych mniejszości w ekipach filmowych i zespołach twórczych, zapewnienia owym mniejszością dostępu do przemysłu filmowego w postaci płatnych staży oraz zatroszczenia się, aby w zespołach komunikacji z widownią pracownicy rekrutowani byli kluczem różnorodności. Co to oznacza w praktyce?

Przynajmniej jeden z aktorów pierwszoplanowych lub istotnych aktorów drugoplanowych reprezentuje mniejszość rasową lub etniczną (Azjaci, Latynosi, Czarnoskórzy, Rdzenni Amerykanie, Afrykańczycy, Arabowie i inne grupy mniejszościowe).

Przynajmniej 30% aktorów w drugoplanowych i epizodycznych rolach musi reprezentować co najmniej dwie spośród tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące.

Główny wątek fabularny musi być związany z co najmniej jedną spośród tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące.

Nie ważny walor jakościowy dzieła, istotne tło “różnorodnościowe”, które uczyniono kryterium samym w sobie. Nie wystarczy, że film będzie genialny, od teraz będzie musiał jeszcze reprezentować mniejszości, a owe mniejszości będą musiały być reprezentowane w ekipie, która go tworzy. Zastanawiam się, jak w tej sytuacji czują się choćby kobiety, które zostały wrzucone do jednego worka z przedstawicielami różnych orientacji seksualnych, ras i niepełnosprawnymi. Jak czuję się mężczyźni, którzy zostali pominięci. Tak więc może powtać film z wyłącznym udziałem kobiet, a nie może powstać fim z wyłącznym udziałem mężczyzn.

Decyzja ta wywołała szereg komentarzy. Ciekawa była riposta Łukasza Warzechy na TT: Próbuję sobie wyobrazić ekranizację “Potopu” wg tych kryteriów. Kmicic niebinarny płciowo, Oleńka – Murzynka lesbijka, Bogusław Radziwiłł – gej związany z Kuklinowskim, Wołodyjowska zamiast Wołodyjowskiego, może Zagłoba się obroni, że niby antyejdżyzm.

Oczywiście wśród mniejszości wymienionych w kryteriach oscarowych, nie ma ani słowa o mniejszościach wyznaniowych…

zobacz archiwum wiadomości »

Dodawanie odpowiedzi wyłączone.