Rada UE zatwierdziła zwiększenie redukcji emisji CO2 dla pojazdów ciężkich do 45 proc. od 2030 r. (wzrost z planowanych dotychczas 30 proc. ), o 65 proc. od 2035 r. oraz o 90 proc. od 2040 r., podała Rada. Wszystkie nowe autobusy miejskie będą musiały być zeroemisyjne już w 2035 r.
Nowe normy znalazły się w przyjętym dzisiaj rozporządzeniu Rady w sprawie norm emisji CO2 dla pojazdów ciężkich.
Zaktualizowane przepisy spowodują dalsze ograniczenie emisji CO2 z transportu drogowego i wprowadzą nowe cele na lata 2030, 2035 i 2040. Bardziej rygorystyczne normy emisji CO2 pomogą zwiększyć udział pojazdów bezemisyjnych we flocie pojazdów ciężkich w całej UE, zapewniając jednocześnie utrzymanie i wzmocnienie innowacyjności i konkurencyjności sektora – wskazano w komunikacie.
Zgodnie ze zmienionymi przepisami zakres istniejącego rozporządzenia zostanie rozszerzony, tak aby prawie wszystkie nowe pojazdy ciężkie z certyfikowanymi emisjami CO2 – w tym mniejsze ciężarówki, autobusy miejskie, autokary i przyczepy – podlegały celom w zakresie redukcji.
Nowe przepisy utrzymują istniejący cel na rok 2025, obecnie ustalony na poziomie 15 proc. redukcji emisji w przypadku ciężkich samochodów ciężarowych o masie powyżej 16 ton.
Nowe przepisy wprowadzają cel dotyczący osiągnięcia 100 proc. zerowej emisji w przypadku nowych autobusów miejskich do 2035 r. oraz cel pośredni wynoszący 90 proc. dla tej kategorii do 2030 r. Autobusy międzymiastowe będą wyłączone z tego celu.
A jak Warszawa pomaga przedsiębiorcom? Tym którzy ucierpieli w pożarze Trzaskowski zaproponował: